Allmänt
I Nissan 200SX sitter det en tvåliters turboladdad motor.
En turbo är ingenting annat än
en luftpump som drivs av avgaserna när dessa är på väg ut ur motorn.
Turbon har två hjul som delar en gemensam axel. När avgaserna passerar det ena hjulet
börjer det snurra, och därmed börjar också det andra hjulet snurra.
Det andra hjulet suger då in luft genom luftfiltret och skickar den vidare.
Laddtryck
Orsaken till att detta är ett mycket effektivt sätt att höja effekten på är
att när avgaserna får turbon att snurra och trycker in mer luft i motorn, produceras
också mer avgaser som i sin tur får turbon att snurra ännu fortare.
Detta fortsätter tills dess att önskat laddtryck är uppnått. När trycket
är uppnått öppnas en ventil (wastegate) som släpper ut tillräckligt med
gas för att hålla rätt tryck. Genom att ersätta den del som styr ventilen (wastegaten)
kan man höja laddtrycket och därmed få ut mer effekt.
Avgassystem
Det man sedan behöver göra något åt är avgassystemet. Det som sitter
monterat som original är för klent för att klara av de extra avgaser som produceras
i samband med höjt laddtryck. Ett avgassystem på 2,5" räcker till över 300hk,
planerar man högre effekt än så kan ett 3" vara på sin plats. Avgassystem man
köper över disk är oftast från katalysatorn och bakåt, men man bör
även se över resten av systemet. Ett 3" främre rör ner till katalysatorn och
en racekatalysator gör att avgassystemet inte får någon flaskhals.
Ett nytt avgassystem ger ju dessutom ett maffigare ljud och ett snyggare utseende.
Luftfilter
I samband med att man byter avgassystem bör man också fundera på att byta luftfilter.
Det finns flera sätt. Antingen går man hela vägen och köper ett öppet
sportluftfilter, som dessutom ger ett trevligare ljud. Alternativet är att skära upp hål
i luftfilterboxen. Det första är att rekommendera. För att se till att det blir kall luft
som kommer till luftfiltret bör man också dra en böjbar slang från luftintaget
i fronten till luftfiltret, samma ställe som luftfilterboxen tar sin luft ifrån.
Intercooler
Nackdelen med en turbo är att luften som pressas in blir varm. Detta ger sämre effekt då
molekylerna i luften tar större plats när de är varma och rör på sig fortare.
I värsta fall blir luften så varm att den skadar motorn.
En intercooler sitter mellan turbon och motorn och kyler luften precis som en kylare. Det finns en
intercooler monterad original på Nissan 200SX, men den är väldigt liten och sitter på
ett illa valt ställe framför vänster framdäck. Man bör därför byta
till en större som man monterar framför sin kylare. Byter man får man plats med en
som är 4-5 gånger större vilket medför att luften in till motorn blir betydligt svalare.
Tycker man att detta blir för dyrt eller för krångligt finns det ersättningsenheter
som monteras på samma plats som standardenehten, men som kyler luften betydligt bättre.
Turbo
Efter att ha sett till att motorn får kall luft är det dags att byta turboaggregat.
Valet av turbo beror helt på hur mycket effekt man tänkt sig i sin bil. Oavsett vilken
av dessa man använder sig av får man en turbo som klarar ett mycket högre
laddtryck, samtidigt som luften inte blir lika varm som i original T25 aggregatet.
Bränsleinsprutning
För effekter över 250hk behöver man även se över bränslepumpen,
lättast genom att helt byta ut bränslepumpen mot en effektivare. I samband med detta
bör man också montera en bränsletrycksregulator.
Chip/mappning
Har man utfört alla stegen ovan har man en 200SX S14 med ca 300hk. Anser man att man är
nöjd med den effekten är det dags att montera ett chip. Det bästa sättet är
att ta sin bil till en verkstad som gör ett chip efter just din bil.
Övrigt
Har man ökat effekten i sin bil, bör man även fundera på att se över bromsarna
och väghållningen. Bromsskivor och bromsok finns i flera storlekar och utförande.
Väghållningen förbättrar man med nya stötdämpare och hårdare fjädrar.
Bilen styvar man upp med fjäderbensstag fram och bak samt grövre krängningshämmare
fram och bak.