Startmotor byte.
Det hela började att bilen ibland inte startade. Happ tänkte jag nu får jag
mecka lite, fixade kontakterna och det blev bättre men den strulade
fortfarande. Det gick en vecka och jag började parkera smart, gärna i
nedförsbacke så jag kunde få igång bilen... Då är det ju något fel på bilen,
-eller? Nää bara skojade men jag visste att det antingen var kolen som var
slut eller starmotorn bränd.
För att förklara ljudet som kommer när man
försöker starta bilen är som 3st små knackningar. Det betyder att
startmotorn får den kräm den behöver men den ”tänder” inte.
- Jag åkte till Garaget på Värmdö hissade upp bilen, började med att ta bort
batteripolerna från batteriet för att inte kortsluta bilen och startmotorn.
- Gick under bilen och tog bort en stiftkontakt och en ”skruvpol”: se Bild 1.
- Sedan skruvade jag loss startmotorn, det var relativt enkelt. 2st långa
bultar som sitter på växellådan. Första sitter på ovansidan den andra lite
mer ned på sidan: se Bild 2.
- För att få ned startmotorn behöver man ta loss ett stag som sitter lite illa till: se Bild 3.
- Sedan var det bara att ta ner startmotorn.
- På morgonen dagen efter åkte jag till Start-Gen vid
Bolidenplan och lämnade in motorn. Den var klar klockan 13, fick en
nyrenoverad och nylackad startmotor: se Bild 4.
Arbetade klart och åkte sedan till Värmdö igen. Gjorde samma procedur som kvällen innan fast denna
gång tog det ca 10 min. Kopplade på allt och skruvade dit ordentligt.
Hissade ned bilen och vred på nyckel...
Så levde de lyckliga i resten av sitt liv...
Rickard Carlsson, Medlemsnummer 206