Motorer

De svenska versionerna av 200SX, S13 och S14 har olika motorer. I S13 sitter en motor med beteckningen CA18DET som närmast är en klassiker efter att ha använts i flera av Nissan's modeller under åttio- och nittiotalet. I S14 sitter en SR20DET, en något större motor som ersatt CA18DET i Nissan's fyrcylindriga bilar.

CA18DET - Bakgrund
I den tidiga S13 sitter en motor med beteckningen CA18DET där 18 står för 1,8 liters volym, D för dubbla överliggande kamaxlar, E för bränsleinsprutning och T för turbo. CA-motorn satt från början i Nissan Silvia S12 och fick sedan följa med till S13. Motorn har också funnits som 1,6 och 2-liters variant, även om 1,8-liters motorn är den mest vanliga. Den har dessutom funnits utan turbo och heter då naturligtvis CA18DE. För att ytterligare röra till det har turbo-motorn funnits både med och utan intercooler. Ett lätt sätt att skilja modellen utan intercooler från den modellen med är att röret från turbon till insuget går tvärs över motorn på modellen utan intercooler.

CA18DET - Allmänt
CA18 anses av många vara den bästa motor som Nissan tillverkat. Motorn är mjuk, pålitlig och kompakt vilket gör den till en idealisk motor som kan användas i en mängd olika bilar. Många av de lösningar som används i CA18 återfinns i nyare Nissan-motorer, bl.a. i SR20 motorn. Att CA18 är hållbar gör den till en utmärkt utgångspunkt om man vill montera större turbo och använda ett högre laddtryck. Även växellådorna till CA18 anses vara väldigt hållbara vilket gör att även de håller för stora effektuttag.

SR20DET - Bakgrund SR20 blev Nissans nya fyrcylinders-motor. Turbo-modellen sitter förutom i 200SX S14 även monterad i Nissan Sunny GTi-R och i senare versionerna av den japanska versionen av S13, 180SX. Modellen utan turbo sitter bl.a. monterad i Nissan Bluebird.

SR20DET - Allmänt
SR20 har många lösningar gemensamt med andra 16-ventils motorer med dubbla kamaxlar, i synnerhet med CA18, men några nya lösningar har Nissan kostat på sig, bl.a. genom att endast ha fyra kamnockar på varje kamaxel. Varje nock styr en A-formad profil som i sin tur styr två ventiler. SR20 har en väldigt rak effektkurva som tillsammans med bra respons och körbarhet gjort den till ett bra val för motor-konverteringar. Den används också ofta inom racing, det finns exempel på turbomotorer med upp till 600hk.

SR20DET vs. CA18DET - Jämförelser
Det är svårt att säga vilken dessa två motorer som är bäst, kanske är det t.om omöjligt. Man kan ändå göra en jämförelse för att se vad de har gemensamt och vad som skiljer dem åt. SR20 var aldrig ett försök från Nissan's sida att utveckla en helt ny motor efter CA18, trots att den skulle ersätta den gamle trotjänaren.

Värt att poängtera är att SR20 inte heller kostade i närheten så mycket att utveckla som CA18. CA18 byggdes från grunden, med nya tekniska ideér som inte funnits i någon av Nissan's tidigare motorer. Till SR20 "lånade" man alla lyckade lösningar från CA18 och fyllde sedan på med de kunskaper man skaffat sig under de år som gått sedan man utvecklade CA18.

För mer data om respektive motor, se "modellinfo".