Allmänt
Kolla så att bilen inte har skatteskuld, körförbud eller leasingspärr. Kolla också om
bilägaren är samme person som säljaren. Allt detta gör du hos Bilregistrets talsvarstjänst
(tel 077-125 25 25). Ta också reda på föregående ägare och fråga om skick, miltal osv när
han/hon ägde den. Mätarställningen kan du också kontrollera genom att beställa
besiktningsprotokoll från den station där bilen besiktats.
Köper du bilen hos en bilfirma har du ett bättre rättsligt skydd än vid privatköp men oftast
är priset också högre. Hör efter med konsumentvägledaren i din kommun om en viss bilhandlare
har haft många klagomål. Se till att alla överenskommelser anges i köpeavtalet och att du får
med dig ett exemplar av varudeklarationen vid köpet.
Innan du kör iväg
Kolla utsidan efter rost. Speciellt i hjulhus, under bakvingen, sparklådorna och fjädersätena
fram. Gunga bilen alla hörn. Gungningen ska upphöra direkt du slutar.
Kolla efter spår av en krock/dikeskörning. Verkar alla balkar raka och alla springor runt
dörrar osv ska vara parallella. Har du möjlighet att lyfta upp bilen och se
underredet är det ett stort plus. Leta efter konstigheter som kan ha uppstått vid
en krock eller avåkning.
Kolla inredningen, en välvårdad inredning tyder på att övriga bilen också är väl skött. OBS
rekondfirmor kan göra ett väldigt bra jobb! Leta efter tecken som sliten ratt och nedsutten
förarstol och sliten ruta/lampglas för att kunna se om bilen har gått så långt (kort?) som
säljaren säger.
Starta motorn och kontrollera att ljus, bromsljus, blinkrar och signalhorn fungerar.
Kontrollera också övriga funktioner som innerbelysning, värmefläkt, eventuell eluppvärmning
i förarstolen, fönsterhissar med mera. Se så att motorn går stadigt och inte växlar motorvarv.
Lyssna efter missljud. Låt någon varva bilen och lyssna under tiden efter missljud.
Provkörning
Kontrollera följande under provturen:
· Drar bilen snett vid bromsning? Gnisslar det? Gör det så beror det på skeva, rostiga eller
ojämna bromsskivor.
· Vibrationer eller skakningar i ratten?
· Vill bilen dra åt något håll?
· Går det lätt att lägga i växlarna? Hoppar någon växel ur vid motorbroms eller acceleration?
· Lyssna också efter andra missljud.
· Hugger kopplingen? Slirar den? Blir det ett annat ljud när du står stilla och har kopplingen
nedtryckt?
· Sätt på värmen och kontrollera att den fungerar.
· Har bilen AC? Kommer det kyla från den? Påfyllning av kylmedel är inte billigt.
· Dra åt handbromsen. Bromsar den något?
Efter provkörningen
Öppna motorhuven. Låt motorn gå på tomgång. Kontrollera och tänk på följande:
· Hur låter motorn? Skrammel? Andra missljud?
· Går motorn jämnt? Ojämn gång kan tyda på allvarliga fel. Lita inte på om säljaren säger att
det är en justeringssak som är enkel att åtgärda.
· Titta åter efter vatten- och oljeläckage
· Titta på avgaserna. Blå eller svart rök tyder på att motorn är allvarligt sliten och grå
rök (motorn ska vara ordentligt varm) tyder på ett inre vattenläckage i motorn. Se upp, det
kan bli dyrt att reparera.
Övrigt
· Svensksåld eller importerad? Isåfall när och av vem?
· Antal ägare? Hur länge har de ägt bilen? Många korta ägarskap kan
tyda på att det finns något rejält fel med bilen.
· Servicebok? Full eller bara stämplad i början? Auktoriserad verkstad? Nyservad?
· Besiktigad? Senast? Finns de senaste besiktningsprotokollen att titta på är det
ett stort plus.
· Är bilen omlackad? Varför?
· Fukt i kupén eller skuffen? Lyft på mattor och känn efter.
· Är bilen trimmad/ombyggd? Finns originaldelarna kvar? Reservhjul? Verktyg?
Speciellt med Nissan 200SX
· Är serviceboken välfylld? Regelbunden service är viktigt och särskilt
oljebyten.
· Kontrollera däck, fälgar, bromsar, koppling och stötdämpare extra noga. Detta är delar
som ofta slits hårt på en sportig bil som 200SX.
· Turbon. Är den bytt? Ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att
det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på
bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret
full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att
haverera pga dålig smörjning.
· Turbon ska börja ladda runt 3000 varv och ladda fullt till ca 6500 varv.
· Rost under bakvingen. Det finns nog ingen som är helt rostfri. Sitter vingen fast ordentligt
och verkar vingen jämn uppe på? Lyft lite på den och kolla under efter rost.
· Är kamremmen bytt? Ska bytas var 9000:e mil.
· Undersök bromsskivorna fram. Ett vanligt problem är att de slår sig, speciellt
på de tidigare årsmodellerna med 257mm skivor.
· Tröghet i växellådan när bilen är kall gäller alla 200SX och
beror på snävt vinklade drev i växellådan.
· Småfel som trasiga elantenner, trasig stolsvärme och sönderslagna dimljus
är vanliga åkommor på 200SX.