Nissan 200SX har i Sverige funnits i två chassiutföranden - S13 och S14. Skillnaden mellan
dessa är betydande då endast ett fåtal delar är gemensamma. Modellen S13 tillverkades och
såldes mellan 1989 och 1994 och S14 mellan 1994 och 1999. Under åren de tillverkades fick de
båda modellerna endast mindre kosmetiska ändringar.
Totalt under åren såldes ett tusental S13 och ett tjugotal S14 i Sverige. Att ett så litet antal av
den sena modellen såldes berodde förmodligen på det höga nypriset, ca 300.000kr. Som
jämförelse kostade en S13 av 1989 års modell endast 175.000kr. Fram t.o.m. 1999 hade ca
150st bilar av båda modellerna importerats från USA och Europa, men därefter har de nya
reglerna gjort att importen ökat kraftigt, framförallt från Tyskland. Idag räknar man det totala antalet bilar
till ca 2000st.
När S13 lanserades i Sverige hade den precis som övriga Europa en 1,8-liters motor på 169hk.
Effekten i en relativt lätt bil gjorde att bilen klarade att passera 100km/h på dryga sju
sekunder. När S14 lanserades 1994 fick den istället en 2-liters motor på 200hk. De extra
hästkrafterna i en bil som vägde marginellt mer än S13 gjorde att S14 klarade av 0-100km/h
under sju sekunder.