Front S13

Demontering av fronten på Nissan 200SX -89.

Att byta fronten efter en kollision eller att uppgradera till ett annat utförande är enklare än man föreställer sig. I mitt fall ville jag ha ett helt nytt utseende på bilen.

Jag köpte mina delar hos Erebuni, USA via deras agent i Sverige, Spoilerkit (www.spoilerkit.com). Det kostar inte speciellt mycket mer än att själv ta hem paketet och förtulla det. Köper du kompletta paket med front, kjolar och vinge så går det att få riktigt hyfsat pris. Nämn också ditt medlemsnummer i "Nissan 200SX Owners Group Sweden".

Före lackning behövs lite anpassning av delarna mot karossen (finslipning av skarvarna som ligger an mot skärmarna och hjulhuskanterna samt eventuell borrning av monteringshål). Därefter togs delarna till en lackfirma som utförde ett bra jobb.

Nu kommer vi till det egentliga arbetet och jag hänvisar till skissen och dess numreringar för enkelhets skull.


  

A. Börja med att lossa muttrarna (30) och skruvarna (29). Du kommer åt dem om du öppnar motorhuven och tittar rakt ned i frontens bakkant.

B. För att kunna lossa frontens sidor från skärmkanterna måste muttrarna (21) lossas. Dessa kommer du åt genom att lossa på plastinnerskärmarna i hjulhusen. Du behöver bara lossa innerskärmen framtill och upp till toppen på hjulhuset. Sedan kan du böja ut den och kan sticka in armen framåt i hjulhuset för att lossa muttrarna. Upprepa proceduren på andra sidan också.

C. Nu måste du skruva loss täckplåtarna (plast) som sitter under motorn och fronten. Det räcker att du tar bort den del som sitter fast i fronten och spoilern (bild 33).

D. Lossa kablarna till blinkers och positionsljusen. Koppla ifrån strålkastarspolarens slang mellan vätskebehållaren och grenkopplingen vid spolarmunstycket på ena sidan.

E. För att underlätta demonteringen kan du skruva loss insatserna för blinkersljusen.

F. Det underlättar även att montera bort den integrerade stötfångaren (1) genom att skruva bort bultarna/muttrarna (31 och 32).

G. Nu kan du försiktigt lirka av fronten från karossen. Gör det försiktigt och kolla samtidigt att den inte sitter fast i någon kvarglömd skruv eller fastnat i någon kabel eller kant.

H. Eftersom jag bytte ut fronten mot en radikalt ändrad design kunde jag inte återanvända stötfångarinsatsen. Den behövs inte för min nya front. Du måste dock återanvända följande detaljer: (3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13). Beroende på din nya front design kan vissa delar eventuellt utgå eller tillkomma. Det får du själv avgöra.

I. Den nya fronten hade inte några av dessa detaljer (3, 4, 5, 7, 12, 13) utan jag återanvände de gamla. Givetvis fick jag borra hål för skruvgenomföringar och liknande för att få dit dem på ett snyggt sätt.

J. Efter detta arbete och efter finjustering var det bara att lyfta på den nya fronten. Var återigen försiktig så att du inte repar lacken. Enklast var det att hänga fronten i de hållare som delarna (3, 4 och 5) skruvas fast i. Dessa hållare sitter ju redan monterade på bilen.

K. Nu kommer det viktigaste arbetet och det består i att justera in frontens position så noggrant som möjligt. Sedan drar du åt skruvarna (29) och muttrarna (30).

L. Beroende på frontdesign återmonterar du muttrarna (21) på båda sidorna, eller som jag fick göra. Jag har en annan design på den del som sitter mot skärmkanten varför jag inte kunde återmontera (10 och 11). Istället fäste jag min front mot skärmen genom limning. Det lim som användes är av märket Sikaflex. Detta är en limmassa som påminner om Silicon men som biter benhårt mot väl rengjorda ytor.

M. Låt Sikaflexen torka och sedan kan du montera tillbaka innerskärmarna.

N. Kjolar monterades också. För att få dit dem måste du demontera de små stänkskydden fram och bak. Även dessa limmades fast med Sikaflex.

O. Jag valde att tillverka egna blinkers och positionsljus för designens skull. Samtidigt integrerade jag runda varselljus i fronten.

P. För att få en snygg avslutning på ventilationsöppningarna täckte jag dessa med ett finmaskigt aluminiumnät (också från Spoilerkit) som lackades svart.

Q. Bakvingen tas loss genom att lossa på täckmattan under lucka. Vingen sitter fäst med några muttrar och ett antal clips. Ta loss muttrarna och kläm ihop clipsen. Det är lite trångt med plats men det går bra om man är försiktig. För att det inte ska läcka in vatten i den gamla vingens fastsättningshål måste dessa tätas. Jag använde glasfiberväv och plastade igen dem. Sedan spackel och lackning. Den nya vingen täcker de gamla hålen, men det lönar sig ändå att göra ett snyggt arbete. För den nya vingen behövs nya hål borras. Det är ganska enkelt då det följde med ett antal strips som placeras i vingens gängor. Med en bit dubbelhäftande tape på varje strip var det en enkel match att hitta exakt position där de nya hålen skulle borras.

R. esultat. Lycka till! //Tim Treville

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front