HKS IC

Montering av HKS intercoolersats

Verktyg:
Hylsnyckel - 8, 10, 12mm
Fast nyckel - 8, 10, 12mm
Skruvmejslar (spår + stjärn, en stor och en liten av varje modell)

HKS frontmonterade intercoolersats kommer i kartong med alla skruvar och fästen som behövs för montering, däremot krävs en del arbeta med att montera den. För att allt ska passa behöver man byta till ett mindre bilbatteri (alt. flytta det) och borra ett 75mmØ hål i plattan som batteriet står på.

Montering

Jag började med att plocka ner fronten på bilen (se annat projekt). Det första jag gjorde sedan var att flytta upp signalhornen, detta för att den nya intercoolen bättre behöver platsen (se bild 1 & 2). Sedan är det dags att demontera originalintercoolern och de rör- och slanganslutningar som går till denna (se bild 3 & 4). Jag har sedan tidigare även plockat ur original luftfilterbox (se annat projekt).

På bilens andra sida plockar man ur bilbatteri och de rör som leder från originalintercooler till insug. Dessa rör kommer att ersättas av HKS satsen. När detta är gjort är det dags att ta fram borrmaskinen och borra ett 75-80mmØ hål i batteriplattan, se ritning som följer med satsen för exakt placering (se även bild 5). Slipa kanten och måla den.

När allt detta är ordnat är det dags att börja montera den nya intercoolern. Denna monteras med ett stag upptill, med skruven som håller motorhuvslåsningen på plats, och med ett stag på varje sida nertill (se bild 6 & 7).

Rördragning på bilens vänstra sida sker med medföljande rör och slangar (se bild 8 & 9). Även det hål där röret går in i motorrummet kan behöva borras alt. filas upp något för att röret ska passa ordentligt.

Rördragning på bilens högra sida sker även den med medföljande rör och slangar (se bild 10 & 11). På de medföljande rören finns anslutningar för alla befintliga slangar (se bild 12).

När alla slangklämmor är åtskruvade ordentligt går det att lyfta i det nya batteriet. Global's minsta bilbatteri får plats med hjälp av skohorn och gummiklubba. (se bild 13 & 14). Ska man köra vintertid är det dock tveksamt om de 45Ah som batteriet ger räcker.

För att kunna montera fronten behöver man skära ur en del ur frontspoilern, sedan är det bara att montera tillbaka fronten. Tyvärr får inte dimljusen plats pga rördragningen för intercoolen. (se bild 15 - Observera att frontläppen inte är monterad på bilden)

--- Peter / 200sx OGS


Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front