Sänkningsfjädrar och stötdämpare.

För att förbättra de redan bra vägegenskaperna hos 200:an kan man bl.a. sänka den och montera sportstötdämpare.

Jag rekommenderar H&R sänkningsfjädrar. De sänker 40 mm och har inte uppvisat några problem. Det finns även andra bra märken, dock har det varit flera fall av problem med Jamex.

Vad det gäller stötdämpare så finns det inte så många riktigt bra att välja på. Ställbara Koni Sport (gula) tillhör de bättre. Bilstein är lite kraftigare/stötigare, men de har uppvisat problem vid kallare klimat.

Innan du börjar så måste du ha ett antal verktyg.
A. Fjäderspännare (OK, Biltema, Micro).
B. Bågfil (om du köper insatsdämpare fram, då måste du såga isär den gamla dämparen).
C. Borrmaskin (om du köper insatsdämpare, då måste du borra ett hål i botten av fjäderbenet för montering av fästbult).
D. Domkraft och pallbockar.
E. Hylsnyckelsats och fasta nycklar.
F. Färg och rengöringsmedel (om du vill fräscha upp lite när du ändå håller på).

Arbeta med en sida i taget. Börja gärna bak för att få in vanan, det är lättare.
1. Hissa upp bilen och ta bort fälgen.
2. Sänk ned bilen på en pallbock.
3. Sätt ett stöd under hjulnavet så att fjäderbenet inte faller ned i ett senare skede.
4. Lossa fjäderbenets övre infästning (tre muttrar i motorrummet.
5. Lossa bromsslangen från dess hållare på fjäderbenet.
6. Lossa bromsoket och häng upp det med en bit ståltråd så att slangen inte skadas av dess vikt.
Bromsoket är fäst i fjäderbenets nedre del med två bultar.
7. Lossa bromsskiva från axeln. Om den sitter hårt kan du klappa till den med en träklubba eller använda dig av en avdragare. Den brukar dock normalt lossna ganska enkelt.
8. Skruva bort bultarna/muttrarna från fjäderbenets nedre infästning. Det är två stycken som klämmer fast fjäderbenet mot hjulaxelpaketet.
9. Ta ut hela fjäderbenspaketet från bilen.
10. Notera hur fjädertallrikarna och fjädern är monterade (placering). Viktigt så att du inte monterar tillbaka delarna felaktigt. De kan annars ta i bilplåten uppe i hjulhusets övre del..
11. Lossa muttern på stötdämparens övre stång ett antal varv.
12. Använd två fjäderkompressorer för att komprimera fjädern.
13. Ta bort muttern från stötdämparstången. Bort med gamla fjädern. Montera nya dämpare. Insatsdämpare kräver en del rent mekarbete (såga, borra mm enl den anvisning som följer med stötdämparen). Montera på den nya fjädern. Du komprimerar den nya med fjäderverktygen och drar åt muttern på stötdämparstången.
14. Se till att fjädertallrik och fjäder hamnar rätt. Ta bort fjäderverktygen. Kolla att inga delar tar i hjulhuset.
15. Montera tillbaka alla andra delar.
16. Vrid ratten max åt båda hållen och kolla att den övre fjädertallriken inte tar i hjulhuset.
17. Samma för bakre fjädrarna men lite lättare.
18. Provkör och sedan till verkstad för hjulinställning. OBS att den utrustning som de mäter med ska klara av att göra en mätning för fyrhjulsinställning.
19. OBS! Följande är något du absolut inte bör ge dig på om du inte vet exakt vad du gör!!! Man kan få lite för mycket negativ Camber i bakvagnen efter sänkning. Det sägs att man inte kan ställa in bakvagnen till nominella värden efter sänkning. På vissa modeller finns det justeringsbrickor som går att vrida för justering. På andra utföranden saknas dessa och då måste bärarmarna bearbetas lite. De bakre bärarmarna lossas och hålet där den grova bulten går igenom slipas upp till ett avlångt hål. Det behövs bara omkring 5 mm. Nu är det inga problem att justera även bakvagnen.

För körning på kurviga och roliga vägar samt snabba motorvägar räcker detta. För bankörning kan man även montera kraftigare styrstag/länkarmar, krängningshämmare, stötdämparstag mm.

-- Tim Treville

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front