Rostskydd av trösklar och omledning av takluckeslangar

Eftersom meningen med att leda om avrinningsslangarna är att undvika rost i trösklarna, är det lämpligt att också lägga rostskyddsmedel i trösklarna samtidigt för då man får lossa ungefär samma saker vid dessa båda jobb. För den som har en 200sx utan taklucka finns det förstås inga slangar att leda om. För den som har en sån bil och bara vill rostskydda trösklarna räcker det med att endast lossa instegslisterna och spruta i dessa hål(och göra moment nr14 nedan) – men då måste man ha en slang som är extra lång och ganska tunn. Man behöver tunnflytande rostskyddsmedel (sprayflaska) och en speciell lång slang med spridningshål åt alla håll för komma åt inne i tröskeln.
Innan du börjar med detta arbete är det viktigt att insidan av trösklarna är helt torra. Därför kan det vara bra att bara göra steg nr 1 nedan och sedan vänta en vecka innan man fortsätter! Försök att lysa med en ficklampa genom hålen under instegslisten och kolla om du kan se någon antydan till fukt.

Hur gör jag? Nedan följer en steg för steg beskrivning, lycka till!

1: Lossa instegslisterna

2: Ta bort framstolarna, lossa kabel till stolvärme först om du har det

3: Lossa främre plastkåpor framför instegslisterna

4: Ta bort bakre sittdyna, sitter med två utdragsspännen i framkant

5: Fäll fram bakre ryggstöd och lossa det med fyra bultar

6: Ta bort alla undre bältesfästen

7: Ta bort ”gångjärnen” som ryggstödet satt fast i.

8: Nu är det dags att ta bort den jättestora plastbiten som täcker mittstolparnas nedre del. Lossa en skruv längst ner på varje sida och lossa det smarta plastlåset längst upp genom att försöka avlasta låset och sedan trycka in mittdelen ca 3mm tills det säger klick. Sen drar man ut låset. Nu gäller det att försiktigt bända loss plastbiten. Börja längst fram och glänta på den och så ser du med lampa hur den sitter. Du har fyra stycken plåtclips längst fram till att börja med. Ta det försiktigt nu!

9: När plasten är väck ser du snart de bakre avrinningsslangarna. Observera att man absolut inte får dra hårt neråt i avrinningsslangarna, för tänk om de lossnar uppe runt takluckan! Då blir det en massa merjobb! På passagerarsidan sitter också en slang för spolning av bakruta. Ta ut avrinningsslangarna genom det största hålet och tejpa eventuellt om de stora genomskinliga plastbitarna med dubbelhäftande tejp(De höll på att lossna på min bil). Led in slangarna i kupén. Borra ett hål (13mm) i golvet på varje sida på lämplig plats, så hålen blir innanför den stora plastbiten sen när du monterar tillbaka allt. Tänk på att inte borra för nära innerskärmarna för där går en balk de första 5cm eller så! Känn efter med fingret undertill innan du borrar och ta eventuellt ett litet borr först. Stick ner slangarna och täta med underredsmassa. När jag äntligen fick tag på en digitalkamera, så tog jag två foton på förarsidan där slangarna mynnar ut. Se nedan.

10: Vik bort golvmattan från trösklarna. Det blir lite bökigt runt öppningsspaken för bakluckan.

11: På förarsidan sitter 2 stycken vita täcklock utmed insidan på tröskeln. Väck med dom.

12: De främre avrinningsslangarna sitter ganska trångt till. Du hittar dem strax bakom/innanför styrboxen(eventuellt lossa den) på höger sida (och nu ser du slangen för bakrutespolning igen – inte röra!) och på motsvarande ställe på vänstersidan. Gör likadant här, d.v.s. led in dem i kupén och borra hål i golvet från undersidan. Tänk på att de främre slangarna är ganska korta. Man måste leda dessa nästan lodrätt ner därifrån de kom. Även nu får man se till att slangarna kommer innanför de främre plastkåporna. När alla fyra slangarna har letts om, bör du ta och blåsa lite tryckluft i alla fyra slangarna (INTE med fullt tryck så slangarna spricker!!). Detta samtidigt som någon kompis håller handen där varje slang mynnar ut. Detta för att försäkra dig om att alla slangarna sitter kvar uppe vid luckan och också för att blåsa ut eventuellt skräp.

13: Nu ser du stora runda hål på insidan av trösklarna och här sprutar man in rostskyddsmedel. Viktigt!!! Se till att tejpa alla andra hål i tröskeln innan du börjar spruta så inte hela kupén blir svart! Försök få en jämn fördelning av rostskyddsmedel genom hela trösklarna. Låt allt torka ordentligt. Detta kan ta flera dagar. Kolla vad som står på det rostskyddsmedel du har använt.

14: Kolla på översta bilden nedan så ser du främre domkraftsfästet. Cirka 17 cm till vänster om detta fäste finns det första av de avrinningshål som finns i tröskeln. Tag en tunn ståltråd och tryck in den i alla dessa hål utmed båda trösklarna. Rensa bort skräp och eventuell överflödigt rostskyddsmedel. Genom dessa smala hål ska eventuellt vatten som kommer in i tröskeln kunna rinna ut helt obehindrat. Är det tätt i dessa hål rostar trösklarna fortare än kvickt!

15: Montera tillbaka allt i omvänd ordning.

Gustav Nilsson

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front