Här kommer en kort beskrivning för att montera bort turbo och grenrör på
Nissan 200 s14.
Först och främst bör man tömma kylaren på glykol. Det gör man genom att
ta bort has"plåten" av plast, som sitter under kylaren, så att man
kommer åt avtappningskranen.
Se till att man har tillgång till bra verktyg, och någon
typ av upphissningsanordning till bilen. De verktyg som behövs är
10-14mm hylsor med förlängning, 10-24mm u-nycklar + ett par
skiftnycklar.
Börja med att montera bort värmeskölden över grenrör(bild1) skruvarna är
inringade, förutom de som inte syns i bild.
Lossa därefter luftslangen mellan intercooler och turbo.(sitter med en
slangklämma, bild 2) slangklämma och ansl. på turbo inringat.
Skruva därefter bort förlängningen till anslutningen. (bild3)
Tag samtidigt bort slangen som sitter ivägen (bild3,1)
Nu kan du ta bort värmeskölden. Då ser det ut såhär(bild4). Nu kan du
lossa plåten som håller kontakterna till vänster. Skruvhålen är
inringade. På bilden är plåten lossad (bild5)
Lossa sedan luftslangen mellan turbo och filterbox.(bild6)
Nu går det att ta bort locket till filterboxen, och sedan de slangar och
asnlutningar som sitter på den. Då blir det lättare att komma åt.
Lossa nu alla grenrörsbultar. Det kan vara lite krångligt att komma åt,
men det går. De flesta går att lossa med en 14mm hylsa med förlängning,
resten med u-nyckel.
Det som kan vara lite krångligt är röret som sitter längst till höger på
grenröret. Ta bort vacuumslangen för att komma åt bättre.(bild7)
Anslutningarna där slangen satt är inringade, och röret som är lossat är
inringat.
Man måste lossa röret från grenröret för att kunna ta bort grenröret
från motorn(bild8)
Det sista man måste göra innan man lyfter bort grenrör och turbo är att
lossa 2 kylrör, och ett oljerör, och att skruva bort resten av
avgassystemet.
Plus ett annat rör som man kommer åt underifrån.(bild9)
Glöm inte att lossa kontakten!(bild10)
Nu går det att plocka bort hela härligheten!
Lycka till...
-- Simon Bring
Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |