Volvo IC

Montering av Intercooler från Volvo 940 Turbo.

Det finns intercooler-satser att köpa till Nissan 200SX som kommer kompletta och inte kräver speciellt mycket jobb för att montera. Tyvärr kostar dessa en hel del och alternativet kan vara att montera en billigare begagnad intercooler från ett annat bilmärke.

Ett bra val kan vara att montera en intercooler från Volvo 940T. De har flera fördelar, bl.a är de relativt lätta att hitta begagnade till bra pris, de är stora och ger bra effekt och kan dessutom monteras utan att göra några större ingrepp på bilen.

Delar som användes vid montering:

  • Volvo 940T intercooler
  • Volvo 940T kylare (går även med orginal på S13)
  • Volvo 940T fläktkåpa
  • Volvo 940T expansionskärl med fäste och slang.
  • Volvo 940T övre fästen till kylare + intercooler
Dessutom behövs några rör och slangar:
  • Rör, 63,5mmØ, 65mm långt med 12mmØ anslutning, 25mm långt
    (se bild nedan)
  • Rör, övergång 63,5mmØ till 56mmØ
    (se bild nedan)
  • Rör, 63,5mmØ, c:a 150mm långt
  • Slang med 90gradersböj, övergång 56mmØ till 50mmØ
  • Slang 63,5mmØ skarv, 3st
  • Flexibla kylarslangar
Slangar går att hitta hos de flesta företag som jobbar med turbo, just dessa inhandlades från GIK, som även hjälpte till att göra ett av de adapter-rör som behövdes. Det andra röret tillverkades av Ferrita p.g.a tidsbrist hos GIK.

Vid montering av en Volvo 940T-intercooler underlättar det med en kylare från Volvo, detta för att den är mindre och passar mellan intercoolerns anslutningar. Detta är dock inget krav, det går även med orginalkylaren på S13. För att göra det snyggt och enkelt valde jag att även ersätta expansionskärl och fläktkåpa med motsvarande från Volvo. Fläktkåpan har i toppen en liten "vinge" som sticker ut, denna fick skäras bort för att inte fläktbladen skulle slå i.

Montering

Rördragningen är relativt enkel. Slangen som ökar dimensionen från 50 till 56mm monteras först och sedan röret som ökar dimensionen ytterligare till 63,5mm, vilket passar till Volvo-intercoolerns ingångsrör. Egentligen strömmar luften från höger till vänster när intercoolern är monterad på Volvo, men det spelar ingen roll och skulle bara försvåra monteringen.

På andra sidan monteras röret med 12mm-anslutning samt en bit 63,5mm-rör tillsammans med original slang till insuget, något avklippt.

Kylaren monteras med original kylarslang på höger sida, och flexibel kylarslang på vänster sida.

Hela paketet fästs ihop med de övre fästen som sitter monterade på Volvo, dessa skruvas i de befintliga hålen på Nissan.

Expansionskärlet monteras i ett eller ett par av de befintliga skruvhålen på original-kärlets plats.

Numera är denna sats såld till förmån för en intercooler-sats från NorrisDesigns. Volvo-satsen fungerade dock problemfritt under det dryga året den var monterad, och rekommenderas till de som vill ha en intercooler-sats till halva priset mot vad en ny sats kostar.

Eventuella frågor från dig som vill bygga en sats själv går bra att maila till peter@200sx.nu.

--- Peter / 200sx OGS

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front