Allmänt
I Nissan 200SX sitter det en 1,8 liters turboladdad motor.
En turbo är ingenting annat än
en luftpump som drivs av avgaserna när dessa är på väg ut ur motorn.
Turbon har två hjul som delar en gemensam axel. När avgaserna passerar det ena hjulet
börjer det snurra, och därmed börjar också det andra hjulet snurra.
Det andra hjulet suger då in luft genom luftfiltret och skickar den vidare.
Laddtryck
Orsaken till att detta är ett mycket effektivt sätt att höja effekten på är
att när avgaserna får turbon att snurra och trycker in mer luft i motorn, produceras
också mer avgaser som i sin tur får turbon att snurra ännu fortare.
Detta fortsätter tills dess att önskat laddtryck är uppnått. När trycket
är uppnått öppnas en ventil (wastegate) som släpper ut tillräckligt med
gas för att hålla rätt tryck. Genom att ersätta den del som styr ventilen (wastegaten)
kan man höja laddtrycket och därmed få ut mer effekt.
Ett vanligt sätt är att montera en T-koppling och genom att släppa in luft genom
kopplingen höja trycket. Detta är ett billigare men sämre sätt, eftersom det
kräver att man manuellt ställer in laddtrycket genom T-kopplingen. Detta sätt kan
också generera sk. ladtrycksspikar.
Avgassystem
Det man sedan behöver göra något åt är avgassystemet. Det som sitter
monterat som original är för klent för att klara av de extra avgaser som produceras
i samband med höjt laddtryck. Ett avgassystem på 2,5" räcker till över 300hk,
planerar man högre effekt än så kan ett 3" vara på sin plats. Avgassystem man
köper över disk är oftast från katalysatorn och bakåt, men man bör
även se över resten av systemet. Ett 3" främre rör ner till katalysatorn och
en racekatalysator gör att avgassystemet inte får någon flaskhals.
Ett nytt avgassystem ger ju dessutom ett maffigare ljud och ett snyggare utseende.
Luftfilter
I samband med att man byter avgassystem bör man också fundera på att byta luftfilter.
Det finns flera sätt. Antingen går man hela vägen och köper ett öppet
sportluftfilter, som dessutom ger ett trevligare ljud. Alternativet är att skära upp hål
i luftfilterboxen. Det första är att rekommendera. För att se till att det blir kall luft
som kommer till luftfiltret bör man också dra en böjbar slang från luftintaget
i fronten till luftfiltret, samma ställe som luftfilterboxen tar sin luft ifrån.
Chip
Nästa steg är att ersätta det EPROM-chip som styr tändkurvan. Chipet sitter
monterat i styrboxen som finns innanför panelen framför passagerardörren. Chipet sitter
dock fast och man behöver löda bort det för att kunna ersätta det med ett annat.
Många tror att en i övrigt helt original bil som man monterar ett chip i får 30-40hk
extra bara av chipet, så är tyvärr inte fallet. På en 200SX gör chipet
att man tar bort den laddtrycksspärr som finns som standard. Chipet styr även tändkurvan
och bränslemängden.
Intercooler
Nackdelen med en turbo är att luften som pressas in blir varm. Detta ger sämre effekt då
molekylerna i luften tar större plats när de är varma och rör på sig fortare.
I värsta fall blir luften så varm att den skadar motorn.
En intercooler sitter mellan turbon och motorn och kyler luften precis som en kylare. Det finns en
intercooler monterad original på Nissan 200SX, men den är väldigt liten och sitter på
ett illa valt ställe framför vänster framdäck. Man bör därför byta
till en större som man monterar framför sin kylare. Byter man får man plats med en
som är 4-5 gånger större vilket medför att luften in till motorn blir betydligt svalare.
Tycker man att detta blir för dyrt eller för krångligt finns det ersättningsenheter
som monteras på samma plats som standardenehten, men som kyler luften betydligt bättre.
Turbo
Efter att ha sett till att motorn får kall luft är det dags att byta turboaggregat.
Valet av turbo beror helt på hur mycket effekt man tänkt sig i sin bil. De vanligaste
alternativen är att byta till en uppgraderad version av originalturbon T25, en T28 från
Nissan Sunny GTi-R, en T3 som bl.a sitter i Ford Sierra Coswoerth, en T04 eller en Mitsubishi turbo.
Oavsett vilken av dessa man använder sig av får man en turbo som klarar ett mycket högre
laddtryck, samtidigt som luften inte blir lika varm som i original T25 aggregatet.
T28 klarar i sin mest modifierade version 350hk, medan T3 i sin mest modifierade version klarar
hela 450hk.
Bränsleinsprutning
För effekter över 250hk behöver man även se över bränsleinsprutningen.
Varken den bränslepump eller de spridare som sitter monterade original klarar att leverera
tillräckligt mycket bränsle. Alternativet är att helt byta ut bränslepump och
spridare mot effektivare. I samband med detta bör man också montera en bränsletrycksregulator.
Även luftmängdmätaren kan behöva ses över i samband med detta. Man kan
antingen svarva upp den luftmängdmätare man har eller köpa en större.
Kamaxlar
Turbomotorer har oftast "snälla" kamaxlar, dvs kamaxlar med liten duration. Detta för att
man oftast anser att effekten på höga varv där turbon arbetar är fullt tillräcklig.
Istället optimerar man kamaxlarna så att effekten på låga varv blir bättre.
Självklart kan man även montera kamaxlar som istället är optimerade för att
ge högsta effekt vid högt varvtal.
Vatteninsprutning, intercoolerkylning
Vatteninsprutning förhindrar spikningar och gör att man kan ha ett högre laddtryck.
Det fungerar som så att man sprutar in vatten, oftast innan turbon, som finfördelas.
I cylindern blir vattnet till ånga, som tar upp värme.
Genom att montera ett munstycke som sprutar en finfördelad vattenstråle på intercoolern
ökas kylförmågan med 25-30%.
Övrigt
Har man ökat effekten i sin bil, bör man även fundera på att se över bromsarna
och väghållningen. Bromsskivor och bromsok finns i flera storlekar och utförande.
Väghållningen förbättrar man med nya stötdämpare och hårdare fjädrar.
Bilen styvar man upp med fjäderbensstag fram och bak samt grövre krängningshämmare
fram och bak.