Så här blev resultatet efter svetsning och glasblästring. Notera att
jag punktat ändarna på rören för att inte slangarna ska glida av. Det behövs! Jag
testade innan o lyckade skjuta ut ett par riktigt brutala lågor ur slutröret när en
slang hoppade av o bilen gick fruktansvärt fett ett par sec. Det är dock helt ofarligt
så länge man inte använder cat.
Självklart gick det bättre än orginal efter detta montage. En förändring som jag
inte hade räknat med var att det lät mer! Fråga mig inte varför men det väser lite
mer nu vid fullt öppet spjäll. Den blev även lite bättre respons. Den stora fördelen
är dock flödet på höga varv samt att den inte blir överhettad efter ett tag. Det gör
att jag kan pressa hårt längre utan att den mattas. Maxhastigheten ökade med 10-15km/h
Jag använde utgången för kokanisten till laddtrycksstyrningen. Det kan ha bidragit
till att responsen blev bättre vid växlingar eftersom wastegaten alltid stänger så
fort man släpper gasen.
Recept:
1st Scania IC (osäker på model den kommer ifrån men den är rätt vanlig)
Svetsjobbet lämnade jag iväg eftersom jag inte har någon AC/DC TIG.
9st 90graders böjar rostfritt syrafast 60,3mm (2,36tum)
1st 90graders böj rostfritt syrafast 70mm
2m rör rostfritt syrafast 60,3
Div slang o slangklämmor
Rostfri tråd till MIG svetsen
Bra verktyd o helst en billyft
Kom ihåg att punkta med 1-1,5 mm glipa emellan rören!
Slutsatser
Vad kan vi då dra för lärdom av detta bygge? Turbolatorernas vara eller icke vara
kan man nog diskutera en bra stund. Denna IC hade inga men på dom låga effekter jag
kört med (uppskattat till ca 250hk vid 0,7bar laddtryck eller närmast möjliga till
fuelcut) så har jag fått för mig att dom inte är så viktiga. Visst dom ger bättre
kylning/area men dom bidrar till ökad volym (mer lagg) samt högre tryckfall. Jag tror
att en av anledningarna till att jag har fått fuelcut vid detta låga tryck samtidigt som
jag kört jämt med andra S14 med högre tryck o liknande modds beror på att jag inte har
haft turbolatorer.
En annan aspekt är rördimensionen. Jag har hört mig för lite bland namnkunnigt folk
o fått rekomendenationen att inte köra med grövre rör än vad jag gjort i detta bygge.
Anledning är att det bara bidrar till ökat lagg medans fördelarna i minskat mottryck
är försumbara till o med för hårt trimmade bilar.
En tredje sak är tankarna/gavlarna på IC:n. Detta är något som jag tror går att
förbättra igenom att bygga mer areodynamiskt riktiga tankar med vingar som styr ut
luften till dom celler som inte sitter mitt för anslutningen. Det ger några graders
lägre temp vilket bidrar till möjlighet till högre tändning vilket i sin tur ger mer
effekt. Enda problemet är jobbet. Det blir många meter alusvets men är inget svårt
för den med rätt utrustning. Mitt tipps för den som funderar på detta är såga ut
alla bitar själv med en vanlig sticksåg i aluplåt eller om man kan, klippa ut bitarna.
Sedan gäller det att hitta ett företag eller skola med en TIG svets som klarar aluminium
(kostar från 80 000:- - ?00 000:- + moms) o få dom till att svetsa ihop härligheten
efter eran fina ritning för lite kaffebröd.
Ang svetsningen så hade det varit till en stor fördel för det estetiska om ni har en
TIG svets, det behöver inte vara någon dyr historia så länge ni håller er till
rostfritt. Vattenkylda AC/DC TIG:svetsar som behövs för att kunna svetsa i alu kosta
ungefär lika mycket som en superfin S13! Köp hellre en beggad industri maskin än en ny
för samma pengar, den begagnade är oftast ett bättre köp så länge den fungerar. Det
är inte svårt att TIG:svetsa, så länge vi talar om rostfritt o svart, o har ni väl en
gång investerat i en svets så öppnas en helt ny värld av möjligheter.
Stå på gasen så blir allting rätt!
Johan "MAD" Eriksson mail: mad_zr@hotmail.com
|