Scania IC i S14

 

Jag (MAD) har gjort denna sida för att inspirera folk att kapa i sina nya bilar. Min åsikt är att denna värld förmodligen hade varit betydligt roligare om människor hade lagt mer pengar på att köpa verktyd o material än att köpa färdiga kitt o sedan betala någon för att montera dom. Jag har full förståelse för att det är svårt att få en garageplats i en storstad men dom som verkligen vill ha en löser oftast det på något sätt! För hur som helst så är det alltid bättre att ungdomar ligger under en bil i ett garage o sedan race:ar lite på något industriområde än att knacka ner pensionärer på stan!

Det här är IC:n efter kortning (på höjden) o svetsning. Total bredd 860mm varav cellpaket 670mm.

Efter att ha gjort alla fästen o satt fast dom kollade vi hur stabilt det blev. Det blev stumt! Tvärstumt!!! Jag trodde att det skulle flexa lite men ack så fel jag hade. Jag rekomenderar att bygga så att det blir lite gummi emellan överallt för att inte IC:n ska spricka när bilen kränger.

Alla fästen gjordes i rostfritt eftersom svartstål får aluminium att "rosta"

För att kunna få plats med IC:n fick jag korta ramsnokarna lite lätt. Lite småstag o annat skräp fick oxå vika hädan för "saab IC:n".

Lite prylar som fick tas bort för att kunna jobba. En hel del (bla fläkten) kommer aldrig mer att monteras. Elfläkten har visat sig räcka för att kyla motorn. Jag använde orginal batteriet.

Den första rörbiten punktad.

O här kom den upp. Detta är inte samma väg som ex HKS kitten går men eftersom jag använde öppet filter så går det bra. Det finns två fördelar med denna väg: Dels är det lättare att gå igenom med ett större rör o dels kan man lättare flytta ner luftfiltret ditt orginal IC:n satt. Brukar kallas "luffarturbo" vilket med hjälp av fartvinden pressar kall luften igenom LMM o in i turbon.

Här är en bild underifrån på röret mellan IC o turbo. Allt är bara punktat här men svetsas såklart när jag sett att allt passar. Det krävdes ett litet lätt urtag i hålet för att få igenom röret.


Så såg det ut när allt var provmonterat. Senare kortade jag slangen o ersatte med rör. Elfläkten har visat sig räcka för att kyla motorn så jag slopade den andra vilket man kännar ca 2 hk på.

Samma procedur på andra sidan.

Även på denna sidan valde jag en egen väg. Med denna lösning slipper man köra med 44A batteri!

Här behövde jag byta dimension från 60-70mm. En kona från en mejeriutrustning jag hittat på skroten gjorde jobbet!

Sista böjen punktad. Detta rör förlängde jag efter testerna med LMM på trycksidan.

Men tills dess fick denna slang duga

Bilden talar för sig själv

 

 

 

ickitt.jpg (36100 bytes)

Så här blev resultatet efter svetsning och glasblästring. Notera att jag punktat ändarna på rören för att inte slangarna ska glida av. Det behövs! Jag testade innan o lyckade skjuta ut ett par riktigt brutala lågor ur slutröret när en slang hoppade av o bilen gick fruktansvärt fett ett par sec. Det är dock helt ofarligt så länge man inte använder cat.

Självklart gick det bättre än orginal efter detta montage. En förändring som jag inte hade räknat med var att det lät mer! Fråga mig inte varför men det väser lite mer nu vid fullt öppet spjäll. Den blev även lite bättre respons. Den stora fördelen är dock flödet på höga varv samt att den inte blir överhettad efter ett tag. Det gör att jag kan pressa hårt längre utan att den mattas. Maxhastigheten ökade med 10-15km/h

Jag använde utgången för kokanisten till laddtrycksstyrningen. Det kan ha bidragit till att responsen blev bättre vid växlingar eftersom wastegaten alltid stänger så fort man släpper gasen.

 

Recept:

1st Scania IC (osäker på model den kommer ifrån men den är rätt vanlig) Svetsjobbet lämnade jag iväg eftersom jag inte har någon AC/DC TIG.

9st 90graders böjar rostfritt syrafast 60,3mm (2,36tum)

1st 90graders böj rostfritt syrafast 70mm

2m rör rostfritt syrafast 60,3

Div slang o slangklämmor

Rostfri tråd till MIG svetsen

Bra verktyd o helst en billyft

Kom ihåg att punkta med 1-1,5 mm glipa emellan rören!

 

 

Slutsatser

Vad kan vi då dra för lärdom av detta bygge? Turbolatorernas vara eller icke vara kan man nog diskutera en bra stund. Denna IC hade inga men på dom låga effekter jag kört med (uppskattat till ca 250hk vid 0,7bar laddtryck eller närmast möjliga till fuelcut) så har jag fått för mig att dom inte är så viktiga. Visst dom ger bättre kylning/area men dom bidrar till ökad volym (mer lagg) samt högre tryckfall. Jag tror att en av anledningarna till att jag har fått fuelcut vid detta låga tryck samtidigt som jag kört jämt med andra S14 med högre tryck o liknande modds beror på att jag inte har haft turbolatorer.

En annan aspekt är rördimensionen. Jag har hört mig för lite bland namnkunnigt folk o fått rekomendenationen att inte köra med grövre rör än vad jag gjort i detta bygge. Anledning är att det bara bidrar till ökat lagg medans fördelarna i minskat mottryck är försumbara till o med för hårt trimmade bilar.

En tredje sak är tankarna/gavlarna på IC:n. Detta är något som jag tror går att förbättra igenom att bygga mer areodynamiskt riktiga tankar med vingar som styr ut luften till dom celler som inte sitter mitt för anslutningen. Det ger några graders lägre temp vilket bidrar till möjlighet till högre tändning vilket i sin tur ger mer effekt. Enda problemet är jobbet. Det blir många meter alusvets men är inget svårt för den med rätt utrustning. Mitt tipps för den som funderar på detta är såga ut alla bitar själv med en vanlig sticksåg i aluplåt eller om man kan, klippa ut bitarna. Sedan gäller det att hitta ett företag eller skola med en TIG svets som klarar aluminium (kostar från 80 000:- - ?00 000:- + moms) o få dom till att svetsa ihop härligheten efter eran fina ritning för lite kaffebröd.

Ang svetsningen så hade det varit till en stor fördel för det estetiska om ni har en TIG svets, det behöver inte vara någon dyr historia så länge ni håller er till rostfritt. Vattenkylda AC/DC TIG:svetsar som behövs för att kunna svetsa i alu kosta ungefär lika mycket som en superfin S13! Köp hellre en beggad industri maskin än en ny för samma pengar, den begagnade är oftast ett bättre köp så länge den fungerar. Det är inte svårt att TIG:svetsa, så länge vi talar om rostfritt o svart, o har ni väl en gång investerat i en svets så öppnas en helt ny värld av möjligheter.

 

 

Stå på gasen så blir allting rätt!

 

Johan "MAD" Eriksson  mail: mad_zr@hotmail.com

Generellt:
» Rostlagnings-guide
Tuning S13:
» Trimning av 200SX S13
» Montera Luftfilter
» Montering av laddtrycksmätare
» Montera Volvo IC
» Montera Saab IC
» Montering av trimchip
» Orginal IC
» Turbobyte
» Sänkning
» Uppgradera bromsar
» Byte bakvagnsbussningar
» Montering av Bosch-bränslepump
» Byta startmotor
» Bränsletrycksmätare
» Batteriflytt
» Rost tröskel
» Elektrisk kylarfläkt
» Demontera växellåda
Tuning S14:
» Trimning av 200SX S14
» HKS IC
» HKS Luftfilter
» Turbobyte
» Montering Dumpventil
» Scania IC
Styling S13:
» Demontera Front
» Montera kjolpaket
» Ljudbygge
» Stripes
» Mätartavlor
» Vita blinkersglas
» Färgade blinkerslampor
» Demontera elantenn
» Mätare A-stolpe
Styling S14:
» Demontera Front