Ett utdrag ur tidningen Automobil nr 8/89. Publicerad med tillstånd av Automobil.
"Det var enklare förr, då visste man vad en sportbil var. Idag är det inte lika lätt, det finns
inte många nya sportbilar av klassiskt snitt att köpa. Istället gör ett antal coupeér och GTI-bilar
anspråk på sportighet. Vi har provat tre aspiranter på epitetet Sportbil…"
"Bakrutestreamers av typen 'Hellre åker jag Trabant än kör japanskt' har varit mycket populära den
senaste tiden och det om något är väl ett bra tecken på att känslorna svallar. Just de japanska
bilarna har fått ta mycket stryk från bilentusiaster som inte kunnat förlika sig med den japanska
invasionen. Mycket av kritiken har också varit befogad. Japanska bilar har i de allra flesta fall
varit kemiskt befriade från 'själ', något som är mycket viktigt om en bil ska falla de verkliga
entusiasterna på läppen.
Men plötsligt har det hänt något, japanerna har börjar fatta att det inte hjälper hur många
ventiler, kamaxlar eller styrande hjul man stoppar i en bil. Någon entusiastbil blir den ändå inte,
åtminstone inte så länge man inte lyckas ge bilen rätt image och känsla. Det ska till en del
traditionella kvaliteter för att receptet ska få den rätta kryddan, kvaliteter som inte kan räknas
och mätas fram. Det är bara en känslig förares rumpa och fingertoppar som duger som mätinstrument
och det verkar japanerna plötsligt ha upptäckt. Nissan 200SX är nämligen oförskämt kul att köra…"
"Till att börja med är Nissan 200SX bakhjulsdriven. Bakhjulsdrift är ju annars något som man nästan
brukar be om ursäkt för idag. Nissan är dessutom inte ensamma om att lansera nya bilar med
bakhjulsdrift, Mazda har just presenterat en liten spännande, bakhjulsdriven sportbil kallad MX-5
Miata. Det våras alltså för sportbilsälskarna och intressant nog är det japanerna som axlat
engelsmännens fallna mantel."
"Japanerna är inte sena att vädra sportbilsintresset som ligger i luften och försöka tillgodose även
den marknaden. Nissan har länge tillhört de 'tråkiga' japanerna och skördat sina lagrar på
ekonomiska småbilar istället för intressanta och spännande vagnar. Undantaget var på sin tid
Nissans Datsun 240Z som var en riktigt tuff skapelse, men med tiden har Z-bilarna, senast 300ZX,
blivit övergödda och klumpiga vilket lett till att de mer eller mindre har bespottats av
sportbilsentusiaster. Därför måste det nästan betecknas som något av en helomvändning av Nissan
när man nu presenterar höjdare som 200SX som dessutom kommer följas upp av en ännu mer spännande
ny 300ZX."
"200SX-modellens motor är en vidareutveckling av den maskin som tidigare satt i 180ZX och i sin
nya miljö är den en riktig skönhet med sina rödlackerade kamaxelkåpor. Det råder en nästan
pedantisk ordning i motorrummet, bara en titt på bromsrören som går till och från det
standardmonterade ABS-styrdonet får den noggrannaste att nicka godkännande."
"Samma ordning råder inuti kupén. Allt är rent och lätt överskådligt och för en gångs skull i en
japansk bil smakfullt. Med ett enda undantag, den märkliga stolsklädseln som mest liknar ett
sängöverdrag från IKEA. Baksätet är okej, där finns det åtminstone några sömmar som bryter
tristessen, men framstolarnas släta ytor ger direkt intryck av överdragsklädsel. Om man kan bortse
från det är stolarna riktigt sköna, möjligtvis skulle man önska att framkanten var lite högre så
att låren fick bättre stöd."
"Ratten är justerbar i höjdled och de flesta hittar mycket snabbt en bekväm körställning. Motorn är
nästan ljudlös och vibrationsfri på tomgång och dessutom mycket smidig och kraftig redan på låga
varv. Det maximala vridmomentet är högt, hela 224Nm, men tas ut vid relativt höga 4000 varv.
Vridmomentkurvan kan dock inte vara alltför brant upp till toppen då motorn drar otroligt fint
redan från tomgång. Vi lyckades till och med starta på trean av misstag en gång och även det gick
utan några större protester; fantastiskt för en turbomotor."
"Strax under 3000 varv märker man att turbon ger en extra kick men övergången är ovanligt mjuk och
man lider egentligen aldrig av någon egentlig 'turboeffekt'. Maskinen älskar att jobba hårt och
bildar en underbar enhet med den lättarbetade växellådan. Inte ens vid 7000 varv stör motorn friden
påtagligt.
Det är inte vara motorn och växellådan som bildar en härlig enhet, hela bilen känns ovanligt
gedigen. Karosseriet och hjulupphängningarna är helt tysta och skrammelfria och jag skulle till
och med vilja gå så långt som att säga att Nissan 200SX finishmässigt är jämnbördig med Porsche 944."
"Vägegenskaperna är förvånansvärt bra. Framvagnen är ganska konventionell med undre triangellänkar
och McPhearson-ben. Bakvagnen är däremot en nykonstruktion av multilänktyp som liksom framvagnen
kompletteras av en krängningshämmare. Vad som imponerar mest är kanske bilens följsamhet, vad man
än tar sig till med den väl avvägda, men kanske lite 'döda' styrningen så följer bilen snällt efter.
Inte ens rejäla gupp eller gasuppsläpp mitt i kurvorna får 200SX att tappa balansen och liksom i en
del 'riktiga' sportvagnar får man känslan av att bilen 'rinner' genom kurvorna utan minsta besvär."
"Vägegenskaperna är alltså mycket imponerande så när som på att ABS-bromsarna kanske känns aningen
svampiga. Nissan 200SX är mycket väl avvägd för snabb körning på vanlig väg, för bankörning är den
kanske aningen mjuk men en uppstyvning skulle säkert förstöra den fina balansen mellan vägegenskaper
och komfort."
"Nissan 200SX är alltså en värdig konkurrent till bilar som Porsche 944. Porschen har kanske
aningen av ett försprång när de gäller sportvagnskänsla, men å andra sidan är Nissan överlägsen när
det gäller komfort, sikt och lättkördhet. Tar man sedan med priset i kalkylen.."
"Tittar man ur marknadsperspektiv är Nissan mycket attraktiv med ett pris på 183 500:- inklusive
det mesta, den finns även med automat för den som så önskar. Dessutom får man Nissans förmånspaket
med bland annat fri helförsäkring i tre år på köpet vilket är värt en hel del."