"En raket på sportbilshimlen - Nissan 200SX."

Ett utdrag ur tidningen Bilsport nr 3/90.



"För några år sedan började det hända saker borta i Japan. Nissan fick en ny chef, Yutaka Kume, som omgående förklarade krig mot företagets könlösa, trista och slöa produkter. Nu börjar vi se resultatet av Kumes nya direktiv. Det bästa exemplaret hittills är 200SX som kom till Sverige våren 1989. En elegant lagom fräck och välutrustad sportbil till rätt pris."

"Men det krävs en provkörning för att till fullo inse vilket fynd Nissan 200SX egentligen är. 1,8-litersmotorn på 169 hk visar prov på ett förbluffande klipp. Turbon börjar arbeta runt 2500 rpm och med lagom gaspådrag är fartökningen jämn och kraftfull. Men när pedalen trampas i botten och motorn får varva ur känns det som rena katapulten."

"Det krävs faktiskt en BMW M3 för att bjuda 200SX jämbördigt motstånd. Faktum är att Nissan vinner den duellen."

"Bettet i 1,8-litersmotorn både förvånar och imponerar. Förklaringen är high-tech: dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo med intercooler, separat tändspole för varje cylinder samt elektronisk bränsleinsprutning. Tro nu inte att Nissans tekniken skapat en svårkörd maskin som kräver höga varvtal för att trivas. Tvärtom, den som mot förmodan vill agera bromskloss kan med fördel plocka fram den rutiga kepsen och rattmuffen."

"Körintrycket bekräftas av vridmomentskurvan. Den stiger mycket brant upp till 2400 rpm där motorn lämnar cirka 220 Nm. Sedan planar kurvan ut. Maxvridet är 224 Nm uppnås vid 4000 rpm."

"Men även solen har sina fläckar. Det som först och främst drar ner betyget för Nissans succémodell är stolarna. En märklig universalmodell utan svankstöd och med mycket begränsade inställningsmöjligheter."

"Att baksätet är löjligt trångt avskräcker inte nämnvärt. Inte när 200SX erbjuder häpnadsväckande prestanda, smidig växellåda, snitsiga former, fullmatad utrustning samt fri försäkring/service/reparationer. Med uppstyvad fjädring och stolar av Recaro-kaliber vore Nissan 200SX det perfekta sportbilsfyndet. I förhållande till priset är bilen rena raketen!"

Tester av 200SX:
» Prestanda, Bilsport -90
» Acceleration, Bilsport -90
» Begtest, T V -92
» Begtest, T V -99
» Sportbil, Automobil -89
» Nybilstest, Automobil -95
» Nybilstest, ViBilägare -95
Generella tester:
» Avgastest -98
» Bromstest -89
» Effektprov - Avgas
Brochyrer:
» KOMBIgard Larm
» Nissan Ägaren Japmeet 2002